۱۳۹۰ آبان ۲۶, پنجشنبه

پیام قطعنامه بی خاصیت آژانس، ناکارآمدی دیپلماسی است-جعفر پویه


جعفر پویه
اجلاس دو روزه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ژنو، نخستین روز خود را پشت سر گذاشت. یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس در نطق افتتاحیه خود که صریح تر از همیشه بود گفت: "اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که ایران روی فعالیتهای مرتبط با تولید جنگ افزار اتمی کار کرده است."
آمانو در این سخنرانی تاکید کرد: "پیشگیری از تکثیر تسلیحات اتمی یکی از اولویتهای اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ما در سه سال گذشته، اطلاعات بیشتری دریافت کرده ایم که تصویر کامل تری از برنامه اتمی ایران ارایه می کند و نگرانیهای ما را درباره ابعاد احتمالی نظامی آن افزایش می دهد."
برخلاف گفته های صریح دبیرکل آژانس و گزارش مفصل او به کشورهای عضو، اما شورای حکام با صدور یک قطعنامه بی بو و خاصیت در این مورد به توافق رسید. در پیش نویس این قطعنامه حتا ضرب العجل سه ماهه به رژیم برای پاسخگویی به سووالات آژانس حذف شده و تنها در آن از آمانو، مدیرکل آژانس، خواسته شده که اعضا را در جریان پیشرفت پرونده اتمی ایران قرار دهد.
این در حالی است که آمانو می گوید در دوم نوامبر در نامه ای به فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی رژیم، از او خواسته است تا با اعزام هیاتی از کارشناسان بلند پایه آژانس به ایران موافقت کند و در روز گذشته نیز از رژیم خواست که "بدون درنگ به هیات بلند پایه آژانس اجازه ورود بدهد و اطلاعات مورد درخواست درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی اش را ارایه کند".
به نظر می رسد دو کشور چین و روسیه همچنان با کارت این بحران مشغول بازی هستند و منافع اقتصادی خود را که در زد و بند با رژیم ولایت فقیه از غارت ثروت ملی مردم ایران به دست می آورند، بر امنیت منطقه و جهان ترجیح می دهند. فشار روسیه و چین در نشست دو روزه شورای حکام و تاثیر گذاری اختلاف 5+1 بر روند تصمیم گیری در این مورد باعث می شود تا رژیم ولایت فقیه برای تکمیل پروژه بمب اتمی خود وقت خریده و تلاش خود برای نهایی کردن آن را ادامه دهد.
قطعنامه بی خاصیت شورای حکام آژانس نشان از ناکارآمدی دیپلماسی برای حل و فصل این معضل بین المللی دارد. پیام بدی که این روند به مردم می فرستد، این است که در صورت حل نشدن این معضل با گفتگو و فشار تحریم، گزینه جنگ ناگزیر خواهد بود؛ بلایی که چین و روسیه و بعضی از کشورهای اروپایی به دلیل منافع اقتصادی خود بر سر مردم ایران و منطقه خواهند آورد.
http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=2405

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر