۱۳۹۰ آبان ۲۰, جمعه

افزایش نرخ پدرخواندگی پس از گُزارش آژانس


منصور امان
با یک کادوی گرانبها، حاکمان ایران به دلجویی از روسیه و تشویق آن به ادامه ایفای نقش پدرخواندگی آنها در سطح بین المللی شتافته اند. افشای ابعاد نظامی ماجراجویی اتُمی جمهوری اسلامی، نه تنها این گام مُشخص، بلکه اتکای بیشتر مُلایان به این کارپرداز طمعکار و اعتماد ناپذیر را در مجموع اجتناب ناپذیر کرده است.

در پی سفر یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی به مُسکو و در گرماگرم بحث پیرامون هدف و چگونگی برنامه هسته ای مُلاها، رییس آژانس انرژی اتُمی روسیه فاش کرد که از میهمان خود پیشنهاد بستن قراردادی به ارزش 40 میلیارد دُلار را برای ساخت نیروگاه های اتُمی جدید دریافت کرده است. آقای کرینکو ثبت کرد: "ما این پیشنهاد را بررسی می‌کنیم."

مُعاون شورای امنیت ملی مُلاها صُبح سه شنبه 17 آبان، ساعاتی پیش از انتشار گُزارش آژانس بین المللی انرژی اتُمی، عازم روسیه شده بود. منابع حُکومتی هدف از سفر آقای علی باقری را "رایزنی" و گُفت وگو در باره "فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران و مواضع آژانس بین المللی انرژی اتُمی" اعلام کرده بودند.

ارزیابی آژانس از ماهیت نظامی پروژه هسته ای رژیم ولایت فقیه، نه فقط حاکمان ایران را در تنگنای بیشتری قرار داده، بلکه یک سیلی پر سر و صدا به بناگوش پدرخوانده های روسی و چینی آن نیز به حساب می آید. این دو کشور سالهاست که به جامعه بین المللی و شُرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل اطمینان می دهند که برنامه اتُمی رژیم تحت اُلحمایه شان صُلح آمیز بوده و بر پایه اهداف غیرنظامی سازمان یافته است.

تلاشهای مُستمر پکن و مُسکو در آژانس بین المللی انرژی اتُمی، شورای امنیت و نهادهای بین کشوری دیگر برای کوچک نشان دادن ابعاد فعالیتهای مشکوک مُلاها، اینک آنها را در موقعیتی ناخوشایند با آثار سیاسی پیش بینی ناپذیر قرار داده است.

ناخُرسندی از رانده شدن به این کُنج را به ویژه از نخُستین واکُنش رسمی روسیه پس از انتشار گُزارش آژانس می توان دریافت که مضمون اصلی آن را اعتراض به "افشای محتوای گُزارش برای محافل گسترده اجتماعی" و ابراز "دلسردی و شگفتی" از این امر تشکیل می داد.

برای هر سه طرف زیان دیده از حرکت آژانس روشن است که هزینه سیاست پیشین به گونه کمی و کیفی افزایش یافته است. مفهوم عملی تحوُل مزبور برای چین و روسیه اجبار به انعطاف بیشتر در مُقابل شُرکای بین المللی خود از یک سو و جُبران کوتاه مُدت مافات از طریق گران کردن نرخ خدمات به مُلاها از سوی دیگر است.

آقای باقری در مُسکو آمادگی رووسای خود برای پرداخت تام و تمام غرامت و شانه دادن زیر نرخ تازه پدرخواندگی را اعلام کرده است.

۱ نظر:

  1. رژیم غارتگران جنایتکار و تروریست پسمانده از آیت الشیطان العطمی خمینی شیاد و ضد بشر، بعنوان پدرخوانده تروریزم بنیادگرایان ماقبل قرون وسطائی مجبور به باج دادن برای یارگیری است ولی هیچ قدرتی در جهان پدرخوانده گی پدرخوانده تروریزم ضد بشری را قبول نخواهد کرد چون خود نیز بایستی با جهان متمدن خداحافظی کند و هیچ پولی از رژیم تروریستی ضد ایرانی برای چنین کاری کافی نخواهد بود.

    پاسخحذف