۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

پیش نویس قطعنامه در محکومیت تروریسم حکومتی رژیم ولایت فقیه در سازمان ملل-جعفر پویه


جعفر پویه
روز گذشته (چهارشنبه) متن پیش نویس قطعنامه ای از طرف آمریکا و عربستان سعودی در محکومیت توطیه ترور سفیر عربستان در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و برای بررسی و تصویب بین اعضا توزیع شد.
خبرگزاریها گزارش می کنند، در متن پیش نویس این قطعنامه که توسط هیات نمایندگی عربستان سعودی تهیه شده و در اختیار اعضای مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفته، "توطیه ترور سفیر کشور عربستان سعودی در ایالات متحده و تروریسم در تمامی اشکال و انواع آن تقبیح و اقدامات خشونت آمیز علیه نمایندگیهای سیاسی و کنسولی به شدت محکوم شده است".
هرچند این پیش نویس رژیم ایران را مسوول طرح ترور معرفی نمی کند و خواستار محکومیت آن نمی شود، اما در آن از جمهوری اسلامی خواسته شده تا "به تمامی تعهدات خود طبق قوانین بین المللی عمل کند، و در زمینه برخورد قضایی با کسانی که در برنامه ریزی، حمایت، سازماندهی و تلاش در اجرای توطیه ترور سفیر سعودی در آمریکا مشارکت داشته اند، با دولتهای ذیربط همکاری نشان دهد".
یک روز قبل از تسلیم این پیش نویس به دبیرخانه سازمان ملل متحد، محمد خزاعی، نماینده دایمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در نامه ای به دبیرکل این نهاد نسبت به آنچه "تبعات این پیش نویس" خواند هشدار داد و خواهان جلوگیری از ثبت آن در دبیرخانه سازمان ملل شد. خزاعی در نامه خود این پیش نویس را "در نوع خود بی سابقه و بدعتی خطرناک" خوانده و تصویب آنرا "باعث هتک حیثیت سازمان ملل" می نامد.
در حالی که رد پای رژیم جمهوری اسلامی در بسیاری از ترورهای خارج کشور وجود دارد و محکومیت آن در دادگاه معروف به "میکونوس" از یادها نرفته، پرونده انفجار مرکز یهودیان آرژانتین هنوز روی میز قرار دارد و... اما محمد خزاعی با بی شرمی در نامه خود می نویسد "جمهوری اسلامی همواره با هرگونه اقدام تروریستی، چه دولتی و چه غیر آن، مخالف بوده" و با به رخ کشیدن "کنوانسیون بین المللی جلوگیری و مجازات اقدامات جنایی علیه افراد برخوردار از مصونیت بین المللی از جمله اعضای هیاتهای دیپلماتیک" و ادعای پایبندی به آن، از کشورهای ارایه کننده قطعنامه خواسته که "به تعهدات خود در قبال این کنوانسیون عمل نموده و به آن پایبند باشند".
در ادامه خزاعی به دولت آمریکا حمله کرده و می نویسد: "آمریکا با ارایه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که صرفاً بر مبنای ادعاهای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل متحد شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاستهای کوتاه بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان ندارد."
علی خامنه ای، رهبر و ولی فقیه رژیم در واکنش به دستگیری تروریست صادراتی رژیم و افشای دست داشتن و برنامه ریزی واحد قدس سپاه برای ترور سفیر عربستان سعودی، با فرار به جلو ادعا کرده است که بیش از صد سند غیر قابل خدشه از نقش آمریکا در هدایت ترورها و تروریستها در ایران و منطقه دارد "که با ارایه آنها "آبروی آمریکا و مدعیان حقوق بشر را خواهد برد".
اما پس از این هیاهوها، نه تنها رژیم جمهوری اسلامی تلاشی برای عادی سازی روابط خود با عربستان نکرده، بلکه هرگونه همکاری برای روشن شده زوایای پنهان این عمل را نیز رد کرده است. به همین علت عربستان سعودی با تسلیم این پیش نویس به سازمان ملل و محکومیت غیر مستقیم رژیم ولی فقیه، سعی دارد تا در مقابل تروریسم حکومتی رژیم از خود واکنش نشان دهد.
هرچند این قطعنامه لازم الاجرا نیست و پیامد فوری برای رژیم جمهوری اسلامی ندارد و مقامات و پایوران رژیم میز بارها قطعنامه های سازمان ملل را "کاغذ پاره" خوانده اند، معلوم نیست فرار به جلوی محمد خزاعی را باید چگونه توضیح داد؟
اگر چه رژیم جمهوری اسلامی سعی می کند تا با بحران آفرینی و بهره برداری از بحرانهای دیگر، تبعات بحران قبلی را لاپوشانی کند و یا از آن بگریزد، اما عزم جزم عربستان سعودی در تهیه پیش نویس این قطعنامه نشان می دهد که رژیم ولایت فقیه موفق نشده است از پیامدهای لو رفتن عملیات تروریستی واحد قدس سپاه بگریزد و پرونده آنرا زیر سر و صدای بحرانهای دیگر دفن کند.
http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=2404

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر