۱۳۹۰ آذر ۱۴, دوشنبه

اشغال سفارت، نمایش نافرجام قدرت - زینت میرهاشمی

عقب نشینی کارگزاران رژیم در دفاع از یورش نیروهای تحت امر خامنه ای به سفارت بریتانیا در تهران، نشان دهنده عدم موفقیت جنگ طلبان در صحنه جنگ بدون حضور طرف مقابل است. با گذشت یک هفته از اشغال سفارت انگلیس توسط سینه چاکان ولایت، باندهای درون حکومت در برابر موج محکومیت جهانی،شکاف بیشتری برداشته اند. در نگاهی به تفسیرها، موضع گیریها و تحلیلها پیرامون این ماجراجویی، انگشت اتهام به سمت حکومت و در راس آن ولی فقیه نشانه رفته است. 
روز دوشنبه 14 آذر از طرف دیپلماتهای انگلیسی، به جریان افتادن موضوع پرداخت غرامت از طرف رژیم، بابت خسارتهای وارد شده به محل زندگی دیپلماتها و سفارت مطرح شد. سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه 14 آذر گفت «ما طبق کنوانسیون وین خواستار پرداخت غرامت هستیم، اما هنوز زود است که در مورد رقم نهایی صحبت کنیم.»
بحران اشغال سفارت در هرم قدرت را می توان از موضع گیری رجانیوز دید. رجانیوز در مطلبی روز دوشنبه 14 آذر با عنوان «این وزارت خانه تسخیر می خواهد!» موضع وزارت امور خارجه در «خودجوش» بودن حرکت بسیجیها را نفی کرده و مواضع این نهاد دولتی را «ضد نظام» توصیف کرده است. نویسنده این مطلب از «طرحی نو» برای تهدید وزارت امور خارجه رژیم خبر می دهد. 
شکست در عمل انجام شده را در بیانیه وزارت خارجه آلمان که واکنش صالحی وزیر خارجه رژیم را منعکس می کند، می توان دید. موضعگیریهای متفاوت وابستگان حکومتی و همچنین تک نوشته های بسیجیهای شرکت کننده در این عملیات، بیانگر دستپاچگی رژیم است که می خواست جهان را با تولید بحران جدید مرعوب کند، اما به دلیل شکاف عمیق و دسته بندیهای حکومتی، خود مرعوب شد. به ویزه این عملیات در زمانی از طرف رژیم انجام می شود که جنبش رنگین کمان مردمی آبرویی برای ولی فقیه و وابستگان آن بر جای نگذاشته است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر