۱۳۹۰ آذر ۱۱, جمعه

واشنگتُن بر سر دوراهی - منصور امان


هنوز روشن نیست تایید "خودجوش" بودن حمله به سفارت انگلیس از سوی مُعاون رییس جمهوری آمریکا تا چه اندازه با رابطه محرمانه واشنگتن با محافل مُعینی در داخل حُکومت ایران، ارتباط دارد. نُکته آشکار، هدفی است که صُدور این حُکم تبریه دُنبال می کند.

آقای جورف بایدن که برای انجام یک سفر رسمی در عراق به سر می برد، روز پنج شنبه در اربیل به خبرگُزاری رویتر اطمینان داد: "من هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه حمله به سفارت انگلیس سازماندهی شده بوده و یا چگونگی سازمان دادن آن در اختیار ندارم."

او پس از زیر سووال بردن تازه ترین اتهامی که حاکمان ایران با آن روبرو هستند، سخن پردازی کرد: "با این وجود، رویداد مزبور نشان داد که ایران یک کشور یاغی است."

مُعاون آقای اوباما در همان زمانی ارزیابی اطلاعاتی خود را ارایه می داد که از یکسو سنای آمریکا با وجود مُخالفت کاخ سفید در حال بررسی و تصویب تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی بود و از سوی دیگر، اتحادیه اُروپا تشدید مُجازاتها علیه رژیم مُلاها که شامل تحریم همین بانک و نیز بخش انرژی رژیم مُلاها می شود را در دستور کار نشست وزیران خارجه خود قرار داده بود.

واشنگتُن پیرامون علت مُخالفت خود با اعمال تحریمهای فلج کننده عنوان می کند که اقدامات مُشخص علیه بخشهای حیاتی نفت و پول رژیم مُلاها می تواند بر بهای نفت و اقتصاد ایالات متحده تاثیر منفی بگذارد. کاخ سفید همچنین استدلال می کند که اقدامات مزبور قادر است جبهه جهانی علیه برنامه اتُمی جمهوری اسلامی را تضعیف کند.

با این حال، چنین می نماید که دلیل اصلی رفتار کجدار- و – مریز واشنگتُن در برابر گُسترش تحریمها، تلاش برای روبرو نشدن با نتیجه سیاسی آن است. این نُکته پنهانی نیست که دُلارهای نفتی به مثابه یک فاکتور خارجی چه نقشی در بقای حاکمان ایران در قُدرت بازی می کند. از این رو، مفهوم عملی هدف گرفتن این عامل یا تلاش برای حذف آن، حرکت در جهت تغییر رژیم خواهد بود. این در حالی است که سیاست ثابت ایالات مُتحده در برابر رژیم جمهوری اسلامی تغییر رفتار آن بوده است. رویکرد استراتژیک مزبور، تابلویی است که سمتگیری دولتهای جَُمهوریخواه یا دموکرات آمریکا را با وجود انتخاب مسیرهای مُتفاوت، در طول سه دهه گذشته تعیین می کرده است.

آقای بایدن در اربیل نشان داده که طبقه مُمتاز آمریکا هنوز برای ترک این جایگاه آسوده با خویش کلنجار می رود و در میان خود با چالش روبروست.

۱ نظر:

  1. مردم ما چه بهای سنگینی برای سیاست سازشکارانه غرب با ملاها پرداخت کرده هست!

    پاسخحذف