۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

نقض حقوق بشر گسترده در آخرین گزارش احمد شهید




شنبه 12 اسفند 
نقض حقوق بشر گسترده در آخرین گزارش احمد شهید
لیلا جدیدی
آقای احمد شهید چهارمین گزارش خود از نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی را این بار به طور مشروح در ده فصل ارایه کرد. اگرچه چنانکه همه ناگفته ها گفته شود، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد، اما جمهوری اسلامی در واکنش بی شرمانه 8 صفحه ای، اظهارات وی را رد کرده است.

از جمله مواردی که در گزارش آقای شهید بدان اشاره شده، اعدام دستکم 487 نفر در سال 2011 میلادی، عدم دسترسی به وکیل و دادگاه منصفانه و شکنجه در زندانها می باشد. وی برای نمونه به بازداشت ستار بهشتی در ۹ آبان ماه و مرگ او در زمان حبس اشاره می کند و می نویسد: "صورت و سینه آقای بهشتی پیش از مرگش با باتوم ضربه دیده است."

نقض گسترده آزادی بیان، اجتماعات و احزاب، بازداشت روزنامه نگاران و آزار و اذیت خانواده های آنان، حبس وکلای دادگستری، سرکوب مدافعین حقوق بشر، نقض حقوق اقلیتها از جمله بهاییان، مسیحیان، دراویش و اقوام بلوچ، کرد و اعراب اهواز و نقض حقوق "دگرباشان جنسی" از دیگر مواردی است که در این گزارش بدان اشاره شده است.

همچنین گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به نقض حقوق اقتصادی شهروندان ایرانی اشاره کرده و می گوید، با وجود اینکه کشورهای تحریم کننده اقلام اولیه مانند مواد غذایی و دارو را استثنا کرده اند، اما نشانی از موثر بودن این "استثنا" ها وجود ندارد.

آقای احمد شهید بخشی از گزارش 77 صفحه ای خود را به نام و اتهامات وارده به زندانیان سیاسی، مذهبی و قومی اختصاص داده و نام 150 نفر زندانی را اعلام کرده است.

وی همچنین با اشاره به دستگیریهای انتخابات سال 88، به عدم وجود شرایط آزاد برای انتخابات اشاره کرده است.

آقای شهید در این گزارش به رژیم جمهوری اسلامی توصیه کرده است که اعدامها را متوقف، زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد و به اتهامات شکنجه رسیدگی کند. روشن است که این توصیه ها به گوش حاکمان جمهوری اسلامی و در راس آنها خامنه ای رسیده اما بی اثر خواهد ماند.

موارد اشاره شده در این گزارش تحت محدودیت دسترسی کامل به اطلاعات گردآوری شده و عدم موافقت با سفر آقای شهید به ایران و مجازات افرادی که به تهیه گزارشات پیشین وی کمک کرده اند، همه نشان از بی پاسخ ماندن این توصیه ها دارد.

زمان آن رسیده که در کنار باز داشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته ای، نقض گسترده حقوق بشر در ایران نیز مورد اعتراض جامعه جهانی قرار گرفته و هر گونه روابط دیپلماتیک با آن مشروط به رعایت حقوق شهروندان ایرانی شود.

فراسوی خبر ...نقل از سایت های ایران نبرد و جنگ خبر ...شنبه 12 بهمن ...لیلا جدیدی
http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=2876

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر