۱۳۹۳ بهمن ۲۰, دوشنبه

بن بست مذاکره برای مذاکره



فراسوی خبر دوشنبه 20 بهمن

بن بست مذاکره برای مذاکره

زینت میرهاشمی

خامنه ای روز یکشنبه  19 بهمن در سخن پراکنی خود ضمن اعلام موافقت با  «توافقی که بشود انجام بشود»، بار دیگر طرف مقابل را با تهدید مورد خطاب قرار داد که به امیال او تن دهند. برخورد دوگانه خامنه ای با تحریمها و تاثیر آن بر کشور در این سخنرانی کاملاً آشگار است.
در حالی که لغو تمامی تحریمها یکی از پایه ای ترین خواست رژیم برای نوشیدن زهر اتمی است، خامنه ای به کارگزاران اش با تشر می گوید؛ اگر توانستید «حربه تحریم» را از دست «دشمنان» بگیرید «چه بهتر».
البته وی روشن نکرد که چه راه حلهایی مد نظر اوست و این که چرا تا کنون برای لغو تحریمها که منجر به فاجعه اقتصادی شده، راه حلی پیدا نکرده است.
برآمد دیدارهای رنگارنگ و پر سر و صدای ظریف با کری همچنان بخش سری مذاکرات است که از دید مردم ایران پنهان می ماند. ظریف بعد از خوش و بشهای مطبوعاتی اعلام می کند اگر توافقی حاصل نشود «دنیا به آخر نمی رسد». به نظر می آید که ظریف نفس نفس زنان همچنان دنبال سیاست تبدیل تهدید به فرصت و خرید زمان از راه مذاکره و خوش و بش برای بارگاه خامنه ای است.
به نظر می آید علیرغم امیال درونی اوباما برای پرهیز از راه حلهای دشوار، «بحث و تبادل نظر» بین ظریف و کری در روز شنبه 18 بهمن در مونیخ، نشان دهنده سرسختی 6 کشور بزرگ در برابر رژیم است.
کاهش صادرات نفتی رژیم به «کمتر از یک پنجم» (نقل از وزیر نیروی روحانی)  و قرار گرفتن «اقتصاد ایران در شرایط دشوار و ویژه» (تسنیم، آدینه 17 بهمن) و رسیدن قیمت هر بشکه نفت از بالاتر از 100 دلار به 40 دلار تنها در چند ماه اخیر، رساندن پول به شریانهای اقتصادی در دست سپاه پاسداران را مشکل کرده است. بر همین منوال همزمان کردن خوردن زهر اتمی با لغو کامل تحریمها، برای رژیم و اختاپوس امنیتیها بسیار مهم است. پس «راه حل برون رفت» مورد انتظار ظریف، اگر به سود مردم ایران بخواهد تمام شود، خوراندن کامل زهر اتمی به ولی فقیه و حذف کامل توانایی ساخت سلاح اتمی است. هر راه حل دیگر که به کاهش فشار بین المللی از روی رژیم در جهت مماشات و فرصت دادن به رژیم بیانجامد به ضرر مردم ایران خواهد بود.
 
 http://www.iran-nabard.com/farasou/20bahman93.htm

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر